تمیز کردن کفش در 6 مرحله ساده

تمیز کردن کفش

تمیز کردن کفش ها به طور مرتب، باعث می ‌شود که آن ها به بهترین شکل ظاهر شوند و کم تر بوی بد بگیرند. در ادامه نحوه تمیز کردن کفش ها بدون آسیب رساندن به آن ها توضیح داده ایم.

مواد مورد نیاز

  1. مایع ظرفشویی
  2. جوش شیرین
  3. نرم کننده چرم (اختیاری)
  4. سرکه سفید (اختیاری)

ابزار مورد نیاز

  1. برس کفش
  2. مسواک
  3. پارچه تمیز نرم
  4. برس جیر (اختیاری)

نو نگه داشتن کفش ها بدون تمیز کردن مرتب آن ها کار سختی است. از همان لحظه اولی که کفش ‌های ورزشی جدید خود را از جعبه بیرون می آورید، دوست دارید آن ‌ها همه جا بپوشید. پوشیدن و استفاده از کفش نیز، هرچقدر هم که از آن ها مراقبت کنید، به مرور باعث خاک گرفتن، گلی شدن و ایجاد انواع لکه روی کفش می شود.

برای اطمینان از اینکه کفش ورزشی تان بهترین عملکرد خود را در طول زمان ارائه دهد، مراقبت و نگهداری مناسب از آن ها جمله تمیز کردنشان بسیار مهم است.

قبل از شروع، کفش های خود را با قالب کفش و یا با روزنامه های مچاله شده پر کنید تا در طول تمیز کردن آن شکل خود را حفظ کنند. سپس، دست به کار شوید.

این نکات به شما کمک می‌ کند تا کفش ‌های ورزشی خود را فقط در چند مرحله ساده و تمیز کنید و نو نگه دارید.

۶ مرحله برای تمیز کردن کفش ورزشی

۱. برای تمیز کردن کفش از برس خشک استفاده کنید.

تمیز کردن کفش

با استفاده از یک برس کفش خشک و نرم، کثیفی های مثل گل، خاکروبه و یا زباله های مانده روی کفش را از زیره و رویه آن پاک کنید. برس کفش ندارید؟ مشکلی نیست. یک مسواک تمیز نیز به خوبی این کار را انجام می دهد.

۲. یک محلول پاک کننده رقیق درست کنید.

چگونه کفش ورزشی را تمیز کنیم؟

آب گرم را با مقدار کمی مواد شوینده یا صابون ظرف شویی مخلوط کنید.

برای تمیز کردن کفش های سفید و رنگ روشن نیز می توانید با مخلوط کردن مقداری جوش شیرین و آب تمیز کننده خوب و موثری بسازید.

توجه: هنگام استفاده از مایع ظرفشویی، مهم است که احتیاط کنید و مایع را با آب فراوان رقیق کنید. چرا که در برخی از کفش ها، استفاده از مایع ظرفشویی با غلظت بالا می تواند باعث تغییر رنگ یا از بین بردن روغن های طبیعی رویه کفش شود.

۳. بند های کفش را باز کرده و آن ها را به صورت جداگانه با دست بشویید.

چگونگی شستن کفش

بند های کفش ها را باز کنید و مقدار کمی از محلول پاک کننده رقیقی که درست کرده اید را روی آن ها بریزید. سپس بند ها را با دست بشویید، آب بکشید و بعد با یک پارچه نرم و یا حوله خشک کنید.

۴. کفی کفش را نیز به صورت جداگانه بشویید.

کفی کفش را نیز، مثل بند ها از کفش خارج کنید و به صورت جداگانه با همان محلول پاک کننده بشویید. سپس آن را در ن یک تکه پارچه بگذارید و آب آن را تا جایی که می شود بگیرید و بگذارید در هوای آزاد کاملا خشک شود.

اگر برای خشک آن عجله دارید، می توانید از سشوار کمک بگیرید. به این صورت که سشوار روی درجه کم گذاشته و آن را با فاصله روی کفی بگیرید. دقت کنید که سشوار را مدت زیاد روی یک ناحیه از کفی نگه ندارید. (اما برای زودتر خشک شدن کفش به هیچ وجه نه از سشوار و نه از هیچ کدام از وسایل حرارتی دیگر استفاد نکنید.) دقت کنید که تا وقتی کفی های به طور کامل خشک نشدند، آن ها را داخل کفش قرار ندهید.

۵. زیره کفش را بشویید.

شستن کفش ورزشی

یک برس نرم، مسواک یا یک تکه پارچه را به محلول تمیز کننده رقیق آغشته کنید. سپس زیره کفش را به طور کامل تمیز کنید. برای تمیز کردن هر قسمت از زیره زمان کافی صرف کنید. سپس آن را با پارچه ای نرم و یا حوله خشک کنید.

۶. رویه کفش را بشویید و لکه های روی آن را پاک کنید.

شستن کفش ورزشی

برس نرم، مسواکو یا پارچه ای که زیره کفش را با آن شستید را به طور کامل بشویید و تمیز کنید. سپس یک بار دیگر آن را به محلول رقیق آغشته کنید و رویه کفش را با آن تمیز کنید

اگر از برس و یا مسواک استفاده می کنید، برای جلوگیری از آسیب رساندن به رویه، به آرامی آن را روی رویه بکشید.

بعد از اینکه کفش به طور کامل تمیز شد و از ظاهر آن راضی بودید، از یک حوله خشک یا پارچه نرم استفاده کنید و تا حد امکان رطوبت و کف مواد شوینده را از روی سطح کفش پاک کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. سعی کنید با گذاشتن و برداشتن حوله کف روی کفش را پاک کنید. زیرا کشیدن پارچه و حوله روی کفش می تواند رویه کفش را فرسوده کند یا تکه های کوچک باقیمانده از کثیفی را پخش کند.

۷. خشک کردن کفش در هوای آزاد

خشک کردن کفش ورزشی

کفش های ورزشی خود را در دمای اتاق یا در هوای آزاد به دور از نور خورشید خشک کنید. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از وسایل حرارتی مثل سشوار استفاده نکنید و حتی کفش هایتان را روی شوفاژ و یا بخاری نگذارید. زیرا هر کدام از این موارد مثل نور خورشید، سشوار و یا گرمای بخاری و شوفاژ می توانند باعث زرد شدن زیره و حتی رویه کفش شما شوند.

همیشه قبل از پوشیدن کفش ها برای تمرین یا فعالیت بعدی، اجازه دهید که کاملا خشک شوند. حداقل ۸ ساعت طول می کشد تا اکثر کفش ها به طور کامل خشک شوند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا اگر قبل از اینکه کفش ها خشک بشوند، آن ها را بپوشید، رطوبت مانده در کفش و رطوبت حاصل از تعریق پا باعث می شوند که پا بیشتر و  زود تر در کفش بو بگیرد.

ملاحظات ویژه برای تمیز کردن کفش با رویه های مختلف

پیروی از این دستور العمل برای تمیز کردن کفش ورزشی مناسب است. اما برای تمیز کردن کفش هایی یا رویه هایی مثل چرم، جیر و یا رویه های خاص دیگر بهتر است از دستور العمل خاص همان جنس رویه ها پیروی کنید.

محصولات پرفروش

سبد خرید