تاریخچه و شعار معروف برند نایک

تاریخچه برند نایک

تاریخچه برند نایک

   

چه یک جفت کفش ورزشی نایک داشته باشید، چه نداشته باشید، نایک یکی از بهترین و ارزشمندترین برندهای کفش ورزشی در جهان است.

تاریخچه نایک از این قرار است…

بنیان گذاران نایک

فیل نایت و بیل بورمن در سال ۱۹۶۴ شرکت نایک را تاسیس کردند.

بنیان گزاران نایک

فیل نایت، تاجر میلیاردر حال حاضر، در ابتدای کار خود به عنوان حسابدار و گزارشگر ورزشی کار می ­کرد. در اواخر دهۀ ۱۹۵۰، به عنوان دوندۀ نیمه استقامت، جوایزی از دانشگاه دریافت کرد. مربی دو و میدانی او بیل باورمن بود.

دو سال قبل از راه ­اندازی نایک، فیل مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه استنفورد گرفت.

نایک، کار خود را از واردات کفش از ژاپن آغاز کرد

فیل با ترکیب عشق خود به دویدن و مهارت­ های تجاری تازه­ای که کسب کرده بود، شرکت کفش خود را با نام Blue Ribbon Sports  راه ­اندازی کرد، که هدفش وارد کردن کفش ­هایی با کیفیت بالا و هزینۀ کم از ژاپن، به بازار آمریکا بود.

اولین کارخانه شرکت نایک

هفت سال بعد، در سال ۱۹۷۱، این شرکت تعداد کارمندان خود را به پنجاه نفر افزایش داد. همکاری با تامین­ کننده ­های کفش ژاپنی به پایان رسیده بود و فیل یک کارخانۀ تولید کفش در مکزیک، که به تایید آدیداس رسیده بود را برای تولید کفش­ های خود انتخاب کرد.

تاریخچه انتخاب نام نایک

او همچنین به نام جدیدی برای اولین سفارش کفش ­های ورزشی چرمی خود، که به عنوان کفش فوتبال می­ فروخت نیاز داشت. او در جستجوی بهترین نام، یک نظرسنجی از کارکنان خود به عمل آورد و در نهایت خودش نام Dimension Six را مطرح کرد که همه آن را به دلیل تلفظ ناخوشایند رد کردند.

باقی پیشنهادات نیز به اندازۀ کافی خوب نبود. متأسفانه او وقت کافی برای بررسی اسامی جدید نداشت؛ زیرا موعد مقرر کارخانه، بخش تبلیغات و ادارۀ ثبت اختراعات ایالات متحده سر رسیده بود و باید برای تهیۀ کفش جدید خود مدارک لازم را ارائه می­ داد.

نایک به چه معناست؟

در آخرین دقیقه، او یک پیشنهاد دیگر از جف جانسون، اولین کارمند شرکت دریافت کرد. او گفت این نام خاص در خواب شب قبل به به ذهنش رسیده است: نایک. این نام، نام الهۀ پیروزی یونان بود؛ کوتاه بود و به لطف حرف K تلفظی قوی داشت. این نام، دارای تمام ویژگی ­های یک نام تجاری خوب بود که در ذهن مشتریان باقی می ­ماند. فقط در چند ثانیه، فیل تصمیم خود را گرفت و نایک را انتخاب کرد.

این شرکت در سال ۱۹۷۸ نام خود را از Blue Ribbon Sport به Nike تغییر داد.

داستان شگفت­ انگیز پشت Just do it، شعار نمادین NIKE

just do it

در سال ۱۹۷۸، نایک خود را برای راه­اندازی اولین کمپین تلویزیونی بزرگ خود آماده می­ کرد، که شامل آگهی ­های بازرگانی برای دویدن، پیاده­ روی، آمادگی جسمانی، بسکتبال و تناسب اندام زنان بود.

آژانس خلاق Wieden+Kennedy برای برگزاری و ادارۀ کمپین استخدام شده بود. هر بخش برنامه را یک تیم برگزار می کرد. دن ویدن، بنیان­گذار آژانس، احساس کرد که این کمپین به شعاری نیاز دارد که در برگیرندۀ همه چیز باشد.

چگونگی خلق این شعار معروف

در مستندی با موضوع تبلیغات در سال ۲۰۰۹، دان اعتراف کرد که این شعار را از آخرین کلمات یک قاتل محکوم به اعدام الهام گرفته است: « Let’s do it». نایک احساس نیاز به شعار برای کمپین خود نمی­ کرد؛ اما با این وجود اجازۀ این کار را داد.

 «Just do it»، یکی از محبوب ­ترین شعارها در جهان است. این شعار ساده، فقط در سه کلمه به ورزشکاران این قدرت را می­دهد که بیش از حد فکر نکنند و فقط اولین قدم را بردارند. این مهم­ترین چیز است. چرا؟ زیرا اگر بدن دارید، ورزشکار هستید.

محصولات پرفروش

سبد خرید