تمیز کردن کفش نبوک و جیر در 7 مرحله ساده

تمیز کردن کفش نبوک

چرا کفش نبوک بپوشیم؟

تمیز کردن کفش نبوک شاید کار سختی باشد. اما خرید یک جفت کفش نبوک همیشه وسوسه انگیز است.

انواع چرم های سنتی عالی هستند، اما گاهی اوقات می خواهید کمی چاشنی جذابیت به استایل خود اضافه کنید. اینجاست که نبوک به کمک شما می آید. نبوک ماده ای است که از چرم  گاو ساخته شده و ظاهری نزم و متراکم دارد. نبوک نیز مانند جیر، نیاز به مراقبت ویژه دارد.

این امر به ویژه زمانی که کفش ها و یا چکمه های شما کثیف می شوند صادق است. برای تمیز کردن چکمه های چرمی نبوک، باید ابزار مناسب داشته و از روش درست آن پیش بروید. در غیر این صورت، خطر آسیب دیدن کفش هایتان بسیار بالا می رود.

خوشبختانه، برای تمیز کردن کفش های نبوک خود نیازی نیست که متخصص باشید.

کمی درباره نبوک

متأسفانه، بافت مخملی که جیر و نبوک دارند، این مواد را به شدت مستعد کثیف شدن و ایجاد لکه ‌های ناشی از رطوبت، خاک و روغن می ‌کند. با پوشیدن زیاد، کفش ‌ها و چکمه‌ های جیر می ‌توانند لکه‌ های آب، آثار نمک و سایر کثیفی‌ها را به خود بگیرند، به خصوص اگر آن ‌ها را در هوای نامساعد بپوشید

همانطور که می دانید تمیز کردن کفش هایی از جنس نبوک و جیر،‌ سخت تر از تمیز کردن کفش های تولیدی با سایر مواد است. به همین دلیل، در درجه اول نباید بگذاریم که کفش های جیر و یا نبوکمان خیلی کثیف شوند.

مراقبت از نبوک

توصیه کلی این است که کفش های جیر و یا نبوک خود را ماهی یک بار تمیز کنید تا از ایجاد و ماندن لک و کثیفی بر روی آن جلوگیری کنید. اما به طور طبیعی، کثیف شدن این کفش ها بستگی به تعداد دفعاتی دارد که آن ها را می پوشید.

برای جلوگیری از کثیف شدن بیش از حد این الیاف می توانید از اسپری ضد آب محافظ جیر استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این کار را فقط وقتی انجام دهید که کفش تمیز است. مثل وقتی که کفش نو است و یا هر بار پس از تمیز کردن آن. چرا که اسپری کردن آن در صورتی که کثیف باشد، باعث تثبیت لک ها و کثیفی های روی آن می شود.

نحوه تمیز کردن کفش نبوک و جیر در 7 مرحله ساده

ابزار مورد نیاز

به دلیل جنس این الیاف،‌ جیر و نبوک زودتر و بیشتر از چرم خاک و کثیفی را به خود جذب می کنند.

علاوه بر این، نبوک مثل باقی مواد، به خوبی به آب واکنش نشان نمی دهد. آب می ‌تواند به درون آن نفوذ کرده و آن را کهنه تر جلوه دهد.

به همین دلیل برای تمیز کردن جیر و نبوک به چند ابزار خاص نیاز دارید. با داشتن ابزار مناسب می توانید از این اتفاقات جلوگیری کنید:

  1. یک برس نبوک
  2. یک حوله میکروفیبر
  3. پاک کن جیر و نبوک
  4. اسپری تمیز کننده جیر و نبوک
  5. اسپری محافظ جیر و نبوک

از آنجایی که نبوک دارای الیاف متراکم است، برای پاک کردن خاک سطح رویه کفش، به یک حوله نیاز دارید تا بتوانید عمق بیشتری از کفش را تمیز کنید.

سپس پاک کن نبوک، کار را با آوردن ذرات کوچک تر کثیفی به سطح به پایان می رساند.

اسپری محافظ نیز از کثیف شدن مجدد نبوک یا آسیب دیدن آب یا برف جلوگیری می کند.

برس موی اسب نیز برای سمباده کشی مجدد کفش به کمک شما می آید. این کار باعث می شود کفش های شما مجددا نو به نظر برسند.

1. تمیز کردن کفش نبوک با پاک کردن خاکروبه ها از روی سطح آن

اگر کفش های شما کثیفی هایی مثل گل و یا از این دست دارد، می توانید کف آن را چندین بار آرام بر زمین بکوبید تا زباله های بزرگ آن جدا شوند و روند تمیز کردن آن را ساده تر می کند.

سپس حوله خود را بردارید و هرگونه آلودگی و کثیفی را از بیرونی ترین قسمت های کفش خود پاک کنید. از آن جایی که نبوک بسیار حساس است، این کار را با ملایمت انجام دهید.

طبیعی است که کفش های شما در پایان این مرحله عالی به نظر نمی ‌رسند، اما باید از آلودگی و کثیفی های سطحی پاک شوند.

2. لکه های بزرگ تر را به صورت نقطه ای و دورانی پاک کنید.

قبل از اینکه کل چکمه را تمیز کنید، باید یک بار این کار را انجام دهید و نقاط کثیف تر کفش خود را جداگانه تمیز کنید. برای این کار، هر قسمتی از کفش کثیف تر به نظر می رسد را با یک پاک کن جیر تمیز کنید. این پاک کن های لاستیکی بدون آسیب رساندن به خواب جیر و نبوک، شما کمک می کند تا کثیفی و لکه های عمیق تر را از بین ببرید.

اما در این مرحله بیش از هر وقت دیگری باید ملایمت به خرج دهید. چرا که جیر و نبوک از سایر محصولات چرمی ظریف تر است. اگر پاک کن را خیلی محکم روی آن بکشید ممکن است روی آن خراش ایجاد کنید.

3. پاک کن جیر را روی کل کفش بکشید.

اکنون که سطح کفش تا حد بسیار زیادی تمیز تر شده است و لکه های عمیق آن کم رنگ تر شده اند، زمان تمیز کردن کل سطح کفش است.

4. برای تمیز کردن کفش نبوک از اسپری تمیز کننده جیر استفاده کنید.

بعد از تمیز کردن تمام سطح کفش با پاک کن جیر، می توانید از اسپری تمیز کننده جیر استفاده کرده و آن را به تمام سطح جیر بزنید.

5. اسپری تمیز کننده را از روی کفش پاک کنید.

بعد از این که کفش هایتان با اسپری تمیز کننده به خوبی تمیز شد، آن را از سطح کفش پاک کنید. این مرحله بیش از هر مرحله دیگری به تمیز شدن کفش های شما کمک می کند. چرا که این اسپری، تمام چربی ها، لک ها و کثیفی های کفش را به سطح می آورد. با پاک کردن اسپری از سطح کفش،‌ تمام این کثیفی ها نیز پاک می شوند.

این کار را نیز ملایم انجام دهید که به بافت نبوک آسیبی وارد نشود. برای انجام بهتر این کار می توانید با یک دستمال خشک، ضربه های آرام روی سطح کفش بزنید.

کفش های شما احتمالاً پس از انجام این کار، همچنان مرطوب خواهند بود. ممکن است وسوسه شوید که آن ها را با استفاده از حرارت و گرما خشک کنید، اما به هیچ وجه این کار را نکنید. چرا که گرما می تواند به ظاهر  کفش های نوبوک شما آسیب برساند و شکل آن ها را تغییر دهد.

در عوض، بگذارید چکمه هایتان در دمای اتاق، با جریان طبیعی هوا خشک شوند. ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما ارزش آن را دارد که کفش هایتان به بهترین ممکن تمیز و خشک شوند.

پس از خشک شدن، دوباره به آن ها نگاه کنید. ممکن است مجبور شوید مرحله ۵ را چند بار قبل از تمیز شدن کفش هایتان تکرار کنید.

6. کفش های خود را برس بزنید.

زمانی که کفش های شما به طور کامل خشک شدند و دیگر هیچ اثری از کثیفی یا لکه در آن ها ندیدید، آن‌ ها آماده برس کشیدن هستند. برای این مرحله، به یک برس ظریف و نرم نیاز دارید. این برس ها، خواب کفش را به حالت اول برمی گردانند و ظاهر کفش را نو می کنند. مثل همیشه مراقب باشید. در حالی که این برس های نرم طوری طراحی شده اند تا الیاف جیر و نبوک شما را ایمن نگه دارند، اما هنوز هم می توانید در استفاده از آن زیاده روی کنید و به کفش آسیب برسانید.

7. از اسپری محافظ استفاده کنید.

اگر چکمه های شما دوباره بدون لک و نو به نظر می رسند، وقت آن است که از اسپری محافظ استفاده کنید.

در حالی که این مرحله آخر اختیاری است، اما بسیار توصیه می شود. چرا که نبوک یک چرم آسیب پذیر است که می تواند دوباره به راحتی کثیف شود.

استفاده از یک اسپری محافظ نه تنها از خراب شدن کفش های شما جلوگیری می کند، بلکه به جلوگیری از نفوذ آلودگی به سطح آن ها نیز کمک می کند. این کار به نوبه خود شما را از تمیز کردن مکرر آن ها باز می دارد.

خرید بوت دکتر مارتین چرم طبیعی نوبوک با مناسب ترین قیمت از سورین اسپرت به صورت حضوری و آنلاین امکان پذیر است.

محصولات پرفروش

سبد خرید