تمیز کردن کفش چرم در 8 مرحله ساده

تمیز کردن کفش چرم

تمیز کردن کفش چرم، برای هر کسی که عاشق این کفش هاست یک دغدغه بزرگ محسوب می شود. کفش های چرمی، از چکمه گرفته تا کفش های ورزشی و رسمی، در طرح های مختلف، یک گزینه بسیار مناسب برای پوشیدن در روزهای بارانی و مناسبت های رسمی هستند. اما مهم نیست که این کفش ها چقدر با دوام باشند یا چقدر زیبا به نظر برسند. چرا که باز هم می توانند به مرور زمان فرسوده شوند و ظاهر زیبای خود را از دست بدهند. و این چیزی است هیچکس نمی خواهد. دانستن نحوه تمیز و براق کردن کفش‌ های چرمی باعث می ‌شود کفش‌ های شما همیشه زیبا به نظر برسند و دوام بیشتری داشته باشند. برای این کار فقط لازم است که این مراحل ساده را دنبال کنید.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن کفش چرم

برای کفش های چرمی معمولی موارد زیر بهترین هستند. با این حال، اگر کفش ‌های شما از جنس جیر هستند، حتماً دستورالعمل ‌های نحوه تمیز کردن کفش ‌های جیر و نوبوک را بخوانید. زیرا این مواد، به توجه ویژه نیاز دارند و ممکن است مواد مورد نیاز مخصوص برای محصولات چرمی معمولی آن ها را خراب کنند.

  1. یک برس تمیز کننده کفش؛ برای از بین بردن کثیفی های سطح رویه و زیره کفش
  2. یک برس نرم یا فوم برای از بین بردن لک ها
  3. واکس کفش چرم برای درخشندگی و بهتر کردن رنگ کفش های شما
  4. اسپری محافظ کفش برای محافظت از کفش شما در برابر آلودگی و باران
  5. یک پارچه نرم

استفاده از آب و صابون سریع ترین راه برای از بین بردن کثیفی و لکه های جزئی از کفش های چرمی شما است. با این حال این روش ممکن است در مورد لکه ‌های سخت یا آثار خراشیدگی مؤثر نباشد.

دستورالعمل تمیز کردن کفش های چرمی در خانه

قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که برای تمیز کردن آسان و جلوگیری از آسیب های احتمالی، قالب گفش و یا ورقه های روزنامه را به صورت مچاله شده داخل کفشی که می خواهید آن را تمیز کنید قرار دهید. پس از انجام این کار، می توانید این مراحل را دنبال کنید:

۱. بند کفش های خود را باز کنید.

باز کردن بند های کفش مانع از ریختن آب روی آن ها و یا واکسی شدنشان می شود و سالم تر باقی می مانند. اما گاهی اوقات ممکن است که بند ها نیز نیاز به شستشو داشته باشند. اگر آن ها نیز کثیف هستند، می توانید آن ها را داخل ماشین لباسشویی بریزید، به صورت جدا با دست بشویید و یا با یک جفت بند جدید جایگزین کنید.

۲. خاکروبه ها و زباله ها را از رویه و زیره کفش پاک کنید.

براق کردن کفش چرم

باقی ماندن این کثیفی ها بر روی کفش شما می تواند الیاف چرم را تضعیف کند، که این موضوع ترک بر روی کفش ایجاد می کند. این ترک ها را نیز نمی توان تعمیر کرد. بنابراین حتما از یک برس کفش برای پاک کردن هرگونه کثیفی، گل و لای یا زباله های رویه و زیره کفش خود استفاده کنید. همچنین اگر کفش شما دارای خط و خش و یا ترک است، هنگام تمیز کردن این کثیفی ها به این ترک ها توجه کنید تا آسیب بیشتری نبینند.

۳. برای از بین بردن لکه های سخت تر از آب و صابون استفاده کنید.

تمیز کردن کفش چرم با آب و صابون

ابتدا مخلوطی رقیق از آب و صابون درست کنید. سپس یک پارچه، برس نرم و یا یک تکه فوم را را به آن محلول آغشته کرده و آب آن را کمی بگیرید. بعد، با آن روی سطوح خارجی کفش چرمی را پاک کنید. فوم، برس و یا پارچه را به صورت دورانی روی سطح کفش بکشید. سپس می توانید از آن برای از بین بردن کثیفی زیره کفش نیز استفاده کنید. مراقب باشید که چرم خیلی خیس نشود. بهتر است به جای استفاده بیش از حد از آب و کف، این کار را با حداقل رطوبت مانده در فوم تکرار کنید.

هنگام مواجهه با لکه های سخت تر، روی آن ها به آرامی ضربه بزنید. اگر باز هم پاک نشدند، با کمی فشار بیشتر و حرکت دورانی آن ها را پاک کنید.

۴. تمیز کردن کفش چرم از کف و صابون بسیار مهم است.

هنگامی که تمام لکه ها را پاک کردید، کف باقی مانده بر سطح کفش را با یک پارچه خشک پاک کنید. برای خشک کردن کفش های چرمی، به هیچ عنوان از وسایل حرارتی استفاده نکنید. اگر بعد از پاک کردن آن ها با پارچه خشک، باز هم اندکی رطوبت در سطح کفش حس کردید، زمان بیشتری به آن بدهید که با جریان هوا خشک شود. این کار ممکن است ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. در حین خشک شدن کفش های چرمی، یک جفت قالب کفش و یا چند تکه روزنامه مچاله را درون آن ها قرار دهید تا شکل آن ها به درستی حفظ شود. (البته در صورتی که در مرحله اول این کار را انجام ندادید. چرا که اهمیت این کار در این مرحله، از مرحله اول نیز بیشتر است.)

۵. از واکس استفاده کنید و آن ها را با یک برس نرم روی سطح کفش بزنید.

تمیز کردن کفش چرم با واکس

یک برس نرم و یا یک تکه فوم را با واکس بدون پارابن آغشته کنید. سپس آن را با حرکات دورانی روی کل کفش بمالید. این کار از کفش چرمی در برابر لکه های جدید محافظت می کند، آن را تغذیه می کند و رنگ آن را بهبود می بخشد. اما اگر دوخت کفش رنگی متفاوت از خود کفش دارد، مراقب باشید که واکس به آن ها نخورد. (مثلا کفش های دکتر مارتین که معمولا با نخ زرد دوخته می شوند.)

۶. کفش ها را براق کنید.

تمیز کردن کفش چرم

وقتی کار واکس زدن کفش را تمام کردید، اجازه دهید واکس برای چند دقیقه روی کفش بماند تا کمی خشک شود. پس از آن، یک پارچه نرم تمیز جدید یا یک برس نرم تمیز بردارید و آرام روی کفش بکشید و ضربه بزنید تا واکس اضافی روی کفش را پاک کرده و آن را براق کند.

۷. بگذارید کفش ها کامل خشک شوند.

بعد از انجام تمام مراحل بالا، کفش ها یا چکمه هایتان را در هوای آزاد بگذارید تا کامل خشک شوند. مراقب باشید که آن ها را زیر نور خورشید (یا بخاری) قرار ندهید زیرا این کار باعث تغییر رنگ یا ایجاد ترک در چرم می شود.

۸. با اسپری محافظ کفش ها را اسپری کنید.

اسپری ضد آب کفش چرم

زمانی که کفش های چرمی شما تمیز و براق هستند، با یک اسپری محافظ خوب در فاصله ۳۰ سانتی متری آن را اسپری کنید. این کار کفش شما را نرم، لطیف و ضد آب می کند. مطمئن شوید که این کار را حداقل چهار بار در سال تکرار کنید. به خصوص زمانی که در یک منطقه بارانی زندگی می کنید. چرا که پیشگیری بهتر از درمان است، مگر نه؟

اگر می خواهید عمر کفش های چرمی خود را افزایش دهید، توصیه می کنیم آن ها را بلافاصله پس از کثیف شدن تمیز کنید. زیرا فقط در این صورت از آلودگی و لکه های ماندگار جلوگیری می کنید.

البته که جنس رویه چرم هم در ماندگاری و عمر کفش تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر جنس چرم رویه کفش مناسب نباشد با همه این مراقبت ها، باز هم کفش عمر زیادی نخواهد داشت.

اگر کفش های کژوال و اسپرت را می پسندید، پیشنهاد ما به شما کفش برشکا است. این کفش با بهترین متریال تولید شده است و عمر بسیار خوبی دارد. همچنین به دلیل خرید بی واسطه از تولیدکننده شما می توانید با بهترین قیمت آن را تهیه کنید.

این کفش چرمی جذاب از سایزبندی 37 تا 47، با تنوع رنگی بسیار زیاد در فروشگاه حضوری و وب سایت سورین اسپرت موجود است. فقط کافی است که کد 1395 را در وب سایت ما جست و جو کنید.

محصولات پرفروش

سبد خرید