همه چیز درباره تاریخچه جوراب

همه چیز درباره جوراب ها

جوراب چیست؟

جوراب نوعی پوشش برای گرم نگه داشتن و پوشاندن پاها است. امروزه استفاده از آن ها در میان مردم بسیار رواج یافته است. جوراب دارای انواع مختلف با جنس های متفاوت می باشد که هر یک از اهمیت ویژه ای برخوردارند. برای نمونه جوراب ساق کوتاه، جوراب ساق بلند، جوراب های مچی و… .

در ادامه این مقاله می خواهیم تاریخچه جوراب را بررسی کنیم و انواع مختلف جوراب را معرفی کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه جوراب

تاریخچه جوراب

داستان جوراب داستانی است که از مرزهای فرهنگی عبور می کند و تقریباً به اندازه تاریخ بشریت قدمت دارد.  جوراب ها نیز مثل تمام عناصر دیگر مد بالا و پایین های بسیاری داشته اند.

در زمان غارنشینان از جوراب برای گرم نگه داشتن پاها، با بستن پوست و خز حیوانات به دور پا استفاده می کردند. قدیمی ترین جوراب شناخته شده مربوط به حدود ۳۰۰-۵۰۰ سال است و در دلتای نیل در مصر کشف شد.

یونانیان چیزی به نام «پیلوی» داشتند که با موهای به هم فشرده شده حیوانات ساخته می‌ شد و تا مچ پا می ‌رسید و در نوشته‌ های هسوید از آن یاد شده است.

طول جوراب به همراه وضعیت آن تغییر کرده است. جوراب های بلند تا زانو و ران در قرون وسطی را اشراف در اروپا می پوشیدند.  جوراب های پشمی توسط طبقات پایین پوشیده می شد در حالی که ابریشم های رنگی برای اعضای خانواده های اشرافی در نظر گرفته می شد.

اختراع دستگاه جوراب بافی و تغییری بزرگ در تاریخچه جوراب

تاریخچه جوراب در سال ۱۵۸۹، با اختراع ماشین جوراب بافی توسط ویلیام لی و راه اندازی اولین کارخانه او در روئن فرانسه به طور کلی وارد فاز جدید شد. بعد از این اتفاق تاریخی و مهم، استفاده از جوراب ها از انحصار طبقه اشراف درآمد و مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. پیش از این جوراب ها به صورت دستباف بودند. با گذشت چندین سال و به روز شدن امکانات و شروع بکار دستگاه ها، کارگران همراه آن ها کار می کردند. در آن زمان جوراب ها صرفا با ابریشم، پنبه و پشم ساخته می شدند. شایان ذکر است که جوراب ها در برخی از داستان ها و تعطیلاتی همچون کریسمس حضور داشتند. از آن زمان به بعد، گسترش ماشین های جوراب بافی به گسترش و محبوبیت جوراب ها کمک بسیار زیادی کرد.

انقلاب صنعتی منجر به کاهش هزینه پایه تولید جوراب شد و آن را بسیار مقرون به صرفه تر و محبوب تر کرد. به مرور زمان، رنگ ها و نقوش شروع به زیباتر کردن جوراب ها کردند و همچنین طول آن ها کوتاه تر شد.

با اختراع نایلون در سال ۱۹۳۸ جهشی در تاریخ جوراب ها رخ داد. ترکیب پنبه و نایلون برای تولید جوراب باعث کشش و راحتی بیشتر آن شد که محبوبیت آن را افزایش داد.

ترکیب پنبه و نایلون تا امروز نیز یکی از بهترین ترکیب ها برای تولید جوراب ها بوده است و ما هم اکنون نیز از آن ها استفاده می کنیم.

تاریخچه جوراب در ایران

ناصرالدین شاه در سال 1306 در سفر خود به انگلستان برای هر یک از همسران خود به عنوان سوغاتی از شهر برادفورد، جوراب را به ایران آورد. در گذشته جوراب ها به آسانی قابل دستیابی نبودند و فقط افراد مرفه و اشراف می توانستند از آن ها استفاده کنند. با گذشت زمان و استفاده مداوم مردم از جوراب ها این کالا به تدریج جهت استفاده قشر پایین جامعه به بازار عرضه شد. از این رو مردم به جای بافتن و تولید جوراب با زحمت های فراوان کالای آماده تهیه می کردند. با بررسی تاریخچه جوراب وقایع جالب در رابطه با روند تولید و تغییر آن در طی سال های متوالی آشنا می شویم.

در ایران اولین کارخانه تولید جوراب توسط خلیل رحیمی در سال 1333 افتتاح شد. دستگاه های جوراب بافی چینی در سال 1345 وارد ایران شدند. بعد از چندین سال واردات این دستگاه های چینی قطع شد و تولید دستگاه های جوراب بافی ایرانی آغاز شد. با شروع بکار این دستگاه ها جوراب هایی با تولید و جنس داخلی وارد بازار شدند.

انواع جوراب

با گذشت زمان جوراب ها با تغییرات زیادی رو به رو شدند. علی رغم اهمیت زیاد جنس آن ها به تزئینات، رنگ ها و مدل های جدید توجه خاصی نشان داده شد. همانطور که اشاره شد جوراب ها دارای انواع مختلفی در طرح و مارک های زیادی هستند. موارد زیر نمونه ای از آن ها می باشد:

1. جوراب کالجی

معمولا برای کفش های کالج از جوراب های کالج استفاده می شود. مدل این جوراب به گونه ای است که قسمت رویی پا پوشیده نمی شود.

2. سرپنجه

شما می توانید این نوع جوراب را صرفا برای کفش هایی استفاده کنید که پنجه پا را پوشش می دهند و بغل و پشت کفش باز است.

3. ساق کوتاه

جوراب های ساق کوتاه یکی از جوراب های بسیار محبوب در میان جوانان است. جوراب ساق کوتاه تا زیر قوزک پا را می پوشاند و برای کفش های راحتی و اسپرت استفاده می شوند.

4. یک ربع

جوراب یک ربع بالای قوزک و مچ پاها را می پوشاند. این نوع جوراب بسیار مورد استفاده جوانان قرار می گیرد.

5. جوراب بالای زانو

این نوع جوراب زانو را می پوشاند ولی به بخش ران پا نمی رسد. جوراب های ورزشی نمونه ای از جوراب بالای زانو می باشند.

6. جوراب ساق بلند

جوراب های ساق بلند نوعی جوراب فانتزی می باشند که در بین خانم ها بسیار پرطرفدار هستند. در مجالس و مراسم از آن ها استفاده می شود.

محصولات پرفروش

سبد خرید