10 نکته که باید برای شستن کفش در ماشین لباسشویی بدانید

شستن کفش در ماشبن لباسشویی

شستن کفش در ماشین لباس شویی شاید ساده ترین راه تمیز کردن کفش ها باشد. اما اگر نکات مربوط به آن رعایت نشود ممکن است به کفش و یا ماشین لباسشویی آسیب وارد کند. معمولا مسواک‌ ها اولین ابزار هایی هستند که افراد از آن‌ ها برای تمیز کردن کفش‌ هایشان استفاده می‌ کنند. اما این روش وقت‌ گیر گاهی به خوبی انتظار ما را برآورده نمی‌ کند و کفش‌ ها کماکان کثیف می‌ مانند. خیلی‌ ها این سوال را می‌ پرسند که آیا واقعا شستن کفش در ماشین لباس شویی کار درستی است؟ و یا این که کدام کفش‌ ها را می‌ توان با ماشین شست؟ در این مقاله اطلاعات و نکاتی را در مورد شستن کفش‌ ها در ماشین لباس شویی آموزش خواهیم داد.

چه کفش‌ هایی را می‌ توان با ماشین لباسشویی شست؟

آیا کفش را در ماشین لباسشویی بیندازیم؟

اگر می‌ خواهید کفش‌ های خود را بشویید، ابتدا باید جنس کفش را بررسی کنید. اگر کفش‌ ها از مواد مصنوعی ساخته شده باشند، شرایط ماشین لباس شویی را به خوبی تحمل می‌ کنند. در مجموع کفش‌ های مناسب شست و شوی ماشینی به این ترتیب هستند:

  • کفش ورزشی
  • کفش بوم
  • کفش‌ های نایلونی
  • کفش پارچه‌ ای و کتانی
  • کفش بالرین

شستن کدام کفش‌ها در ماشین لباسشویی ممنوع است؟

کفش‌ های چرم را نباید داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، حتی اگر خیلی کثیف باشند. زمانی که چرم برای مدتی طولانی در معرض مقادیر زیادی از آب قرار می‌گیرد متخلخل و خراب می‌شود. کفش‌های چرمی بسیار کثیف را در سینک با کمی آب و یک پارچه نرم تمیز کنید. این موضوع در مورد کفش‌ های حساس و ظریف جیر هم صدق می‌ کند. معمولا سطح نرم این کفش‌ ها پس از شستشوی ماشینی از بین می‌ رود.

کفش‌ هایی با عناصر تزئینی مانند قطعات فلزی یا بدلیجات را هم نباید در ماشین بیندازید، چرا که هم خودشان خراب می‌ شوند و هم به ماشین آسیب می‌ رسانند.

10 نکته مهم برای شستن کفش در ماشین لباسشویی

چگونه کفش را بشوییم؟

در صورتی که قصد شستن کفش در ماشین لباسشویی را دارید بهتر است به نکات زیر پایبند باشید:

  1. اگر کفش خود را در ماشین لباسشویی قرار می‌ دهید، باید کم ترین دمای ممکن را انتخاب کنید. دمای بیش از 30 درجه برای کفش خوب نیست و باعث شل شدن چسب‌ های آن می‌ شود. اگر کفش‌ ها کاملا از الیاف نساجی ساخته شده باشند، فقط در موارد استثنایی (مانند زمانی که کفش بسیار کثیف است)، باید دمای شستشو را 40 درجه انتخاب کنید.
  2. سرعت چرخش آبکش حداکثر 400 دور بر دقیقه باشد.
  3. کثیفی‌ های درشت را از قبل با یک برس یا یک پارچه مرطوب پاک کنید.
  4. همچنین اقلام جدا مانند کفی و بند کفش را بردارید.
  5. هرگز کفش‌ های خود را به تنهایی در ماشین لباسشویی نشویید، بلکه آن‌ ها را با حوله، ملحفه و لباس‌ های دیگر در ماشین قرار دهید.
  6. فقط از تنظیمات مخصوص یا ملایم برای شستشو کفش‌ ها خود استفاده کنید. برنامه‌ هایی مانند Hand Wash برای شستشوی کفش مناسب‌ اند.
  7. بهتر است کفش‌ های خود را در یک روبالشی قدیمی یا یک کیسه قرار دهید. این کار از کفش و ماشین لباسشویی شما محافظت می‌ کند.
  8. پس از شستن، مهم است که کفش‌ ها را با روزنامه یا چیزی شبیه آن پر کنید تا زودتر خشک شوند و حالت خود را از دست ندهند.
  9. به هیچ عنوان از نرم کننده پارچه استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند روی جنس کفش تأثیر منفی بگذارد.
  10. بهتر است که کفش ها را به طور غیر مستقیم در ماشین لباسشویی قرار دهید. برای این کار می توانید آن ها را در بگ پارچه ای، یا داخل پاچه های یک شلوار بگذارید.

ظرفیت ماشین لباسشویی

پاسخ این سوال که مخزن ماشین لباسشویی گنجایش شستن چند کفش را دارد به مؤلفه‌ هایی همچون نوع ماشین لباسشویی و اندازه کفش‌ ها وابسته است. با این حال، معمولا ماشین‌ ها به کاربران خود اجازه می‌ دهند دو یا سه جفت کفش را به شکل هم‌ زمان بشویند. اما توجه داشته باشید که بیشتر از این تعداد، ماشین سنگین می‌ شود و احتمال خراب شدنش افزایش می‌ یابد.

کدام ماده شوینده را انتخاب کنیم؟

پودر لباسشویی معمولی برای شستن کفش در ماشین ایده آل است، چرا که به کفش‌ ها آسیب نمی‌ رساند و همچنان آن‌ ها را عمیقا تمیز می‌ کند. در نهایت نیز کفشتان تا مدتی بوی خوب می‌ دهد. اما شوینده‌ های مایع نیز مزایای خاص خودشان را دارند. به طور مثال بهتر حل می‌ شوند و آبکشی آن‌ ها راحت‌ تر است. حتی انواع شوینده مخصوص کفش نیز در بازار وجود دارند که می توانید یکی از آن ها را برای خود خریداری نمایید.

(برای ماندگاری بهتر کفش در طولانی مدت، بهتر است که از مواد شوینده استفاده نکنید. مگر در مواقعی که کفش بسیار کثیف باشد و با آب تمیز نشود.)

شستن کفش در ماشین لباسشویی کار درستی است؟

معمولا کفش‌ ها در ماشین لباسشویی به حدی تمیز شسته می‌ شوند که نو به نظر می‌ رسند. اما باز هم نباید زیاد کفش‌ های خود را در ماشین لباسشویی بشویید، چرا که با گذشت زمان مواد مصنوعی موجود در کفش آسیب می‌ بینند و استحکام کفش کاهش می‌ یابد. ضمن این که ماشین لباسشویی برای شستن لباس طراحی شده و گاهی اوقات کفش‌ ها منجر به آسیب دیدگی دستگاه می‌ شوند.

از سوی دیگر نوع آلودگی کفش‌ ها نیز نسبت به لباس‌ ها تفاوت دارد. ترجیحاً هنگام شستن کفش در ماشین لباسشویی زیرپوش‌ ها و سایر لباس‌ های حساس را در ماشین نریزید.

محصولات پرفروش

سبد خرید