تاریخچه و چگونگی نام گذاری ایرجردن

تاریخچه کفش ایرجردن

داستان پشت ایرجردن­ های مایکل جردن

اگر The Last Dance، مستند ۱۰ قسمتی  ESPN در مورد سیر زندگی مایکل جردن در شیکاگو بولز را تماشا نکرده ­اید، این فرصت را از دست ندهید. حتی به عنوان کسی که تعصب ورزشی ندارد، از کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ورزشکار برجسته، سیر زندگی او و البته کتونی­ های نایک معروف او بسیار لذت بردم. قسمت پنجم مستند به تاریخچه ایرجردن، یکی از معروف­ ترین کفش­ های تاریخ می­ پردازد.

ایرجردن چگونه آفریده شد

این کفش پس از امضای قراردادی در سال ۱۹۸۴ آفریده شد. در آن زمان، Converse کفش رسمی NBA بود. این شرکت به او گفت که نمی ­تواند جردن را بالاتر از سایر ورزشکارانی مثل لری برد و مجیک جانسون تحت حمایت خود قرار دهد، بنابراین جردن تصمیم به همکاری با آن­ ها نگرفت.

در واقع کفش مورد علاقۀ او در آن زمان آدیداس بود، اما این برند به او گفت که در آن برهه از زمان نمی ­تواند کفش تولید کند. نمایندۀ جردن، دیوید فالک، می­ خواست او با نایک همکاری داشته باشد، که در آن زمان بیشتر به خاطر کفش ­های دو خود معروف بود. اما جردن علاقه­ ای به این کار نداشت. بنابراین فالک از مادر جردن، دلوریس درخواست کمک کرد. جردن به خاطر می ­آورد که مادرش به او گفت: «باید گوش بدهی، شاید این کار را دوست نداشته باشی، اما باید گوش بدهی.»

نایک پیشنهاد بزرگی به او داد، پیشنهادی که برای یک تازه­ کار بی ­سابقه بود. و پدر مایکل اعتقاد داشت که او باید احمق باشد که این پیشنهاد را رد کند. بنابراین مایکل پیشنهاد را قبول کرد.

تاریخچه ایرجردن

تاریخچه ایرجردن و چگونگی نام گذاری آن

همۀ این ­ها به این خاطر بود که جردن، کفشی با نام خودش داشته باشد. فالک می­ گوید: «نایک به تازگی تکنولوژی جدیدی را برای کفش ­های دو، به نام کفی هوا آماده تولید کرده بود، و بدیهی است که مایکل در هوا بازی می ­کرد بنابراین من پیشنهاد دادم که آن را ایر جردن بنامیم.»

فالک به خاطر می ­آورد: «نایک هنگام امضای قرارداد امیدوار بود که تا پایان سال چهارم، ۳ میلیون دلار ایر جردن بفروشد. در حالی که فقط در سال اول، ۱۲۶ میلیون دلار فروختیم.»

مایکل جردن

ایرجردن چگونه نمادین شد

همان­طور که افسانه­ ها می­ گویند، NBA تکرار این عمل مایکل جردن را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت که آن­ ها قوانین لیگ را نقض کرده ­اند. زیرا طبق قوانین، رنگ غالب کفش ورزشی باید سفید باشد و علاوه بر آن رنگ پیراهن تیم را منعکس کند. جردن به ازای هر بازی که کفش ­های ممنوعه ایرجردن را می­ پوشید، ۵۰۰۰ دلار جریمه می ­شد. نایک نیز با خوشحالی از این تبلیغات جریمه­ ها را پرداخت می ­کرد.

تاریخچه ایرجردن، چه برای طرفداران ورزش و چه برای کسانی که علاقه ای به ورزش ندارند، بدون شک یکی از جذاب ترین مستندهای دنیای ورزش است.

محصولات پرفروش

سبد خرید